mandag 18. april 2011

Fredrik Johan Vaagø og hans mor Massi

Pilgården på Ytter Hernes
Min tippoldefar på min fars side het Fredrik Johan Vaagø. Det er derfra jeg har mitt navn forresten. Han var født 28. juli 1845 i Vaagø i Bodin og døde 1. mai 1903 i Bodø. Han var minste mann av to brødre. Hans foreldre het Andres Martin Person og Massi Joensdatter. Massi var født i 1808 på Ytter Hernes på en plass som kalles Pilgården.
Pila på "Pilegården" som sto ca. 50 m syd for gården, og som har gitt navnet til gården. Historien kan leses på hjemmesiden til Ivar Konrad Svendsen.


Pila ved gården
 Massi giftet seg først med Karel Jokumson. De bodde på plassbruket Vaagøy, under prestegården i Bodin. Karel døde og deretter giftet Massi seg med Andres, far til min tippoldefar. Andres og Massi drev stort i Vaagøy. Andres døde 1. april 1859 og som enke drev Massi gården videre. Ved folketellingen 1865 står hun oppført med Hester: 2, Stort kveg: 10, Får: 20, Bygg: 4, Havre1/2 og Poteter; 16. Dette var ganske mye på denne tiden. Massi døde 6. februar 1876 og da tok barn fra ekteskap med Karel over. Resten av historien om min tippoldefar Fredrik Johan og hans familie blir det mer av seinere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ta en titt på dette også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...