søndag 20. januar 2013

Oldemor Gerda Theodora Haug

Min oldemor Gerda Theodora Haug var født 20 Aug. 1898 i Skien i Telemark og døde 31 Aug 1966 i Porsgrunn. Hun var datter av Otto Gunerius Haug (1867-1936 ) og Asgjerd Kathrine Olsen ( 1876-? ). Hun vokste opp i Skien og Porsgrunn hvor hennes far jobbet som garver. Gerda hadde flere søsken blant annet Oscar, Otto og Claus. Gerda var den eldste av dem. Hvordan oppveksten deres var er jeg usikker på men at de hadde en bra oppvekst det vet jeg. Ved folketellingen for 1910 bor de i Aalsgate 331 i Porsgrunn. Det jeg vet om Gerda er at hun i 1921 møter en mann ved navn Gustav Bertinius Brynhildsen.
Fødselsprotokoll til Gerda

Sammen med Gustav får Gerda min morfar Walther Georg i 1922. Gustav var sjømann og var sannsynligvis lite hjemme så Gerda hadde eneansvaret for Walther. Etter det jeg vet fikk ikke Gerda flere barn, men mamma og hennes søsken husker henne godt. De kalte henne bare for Fru Haug. Gustav derimot hadde de ikke kontakt med, men min onkel fortalte meg for mange år siden at han hadde møtt Gustav men ikke snakket sammen. Så at de viste hvem deres farfar var.
Morfar Walther Georg Haug ( 1922-1973 )
Her er et bilde av morfar Walther. Han ble kalt for Far har jeg blitt fortalt. Han ble gift med Astrid Birgitte Pettersen (1926-2002 ) og hun blei kalt for Mor. Så da blei det Far og Mor ♫
Utdrag fra fødsels protokoll til Walther

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ta en titt på dette også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...