søndag 27. februar 2011

Min syberreise til Australia, del 1


Min oldefar, Sigfred Arnoldus Waage hadde i utgangspunktet 8 søsken. Tilsammen 9 barn hadde mine tippoldeforeldre. Barna var født mellom 1884 og 1901. Tragisk nok så døde 5 av barna. Det var jo ikke så uvanlig på den tiden. Min tippoldfar Fredrik Johan Vaagø, far til disse barna døde i 1903. Etter dette giftet min tippoldemor Marie Sofie Pedersdatter seg på nytt i 1909 med Severin Johan Mathisen. Sammen med tre av barna, Fredrik Sofus, Ole Ingvald og Alfred Martin flyttet de til Stavanger i 1915. Min oldefar flytter først til Strinda i Ranheim, Sør Trøndelag og deretter til Skien i Telemark. Fredrik Sofus gifter seg i 1934 og får to barn, Fredrik Willy og Kåre Waage. Kåre flytter til Sverige og Fredrik Willy til Australia. Kåre vet jeg hvordan det gikk med i Sverige, men Fredrik Willy derimot...Og det er her min lille reise starter...


Jeg blei skikkelig nysgjerrig på hvordan det gikk med Fredrik Willy som flytta til Australia. Jeg snakket med folk på SF og på DIS Chat for å få råd til hvor jeg startet for å finne ut av dette. Første jeg fikk høre var å se på bloggen til  Vidar Øverlie. Og der startet det hele. Trodde det ble vanskelig siden personvernloven ikke gir tilgang til alle dokumenter av nyere dato. Jeg fikk kontakte med National Arcives of Australia som hjalp meg å finne ut av når Fredrik Willy kom til Australia. Han kom dit første gang i 1958 og flyttet permanent dit i 1961. Senere flyttet han til Hobart i Tasmania, omlag 1975. Jeg vet at han giftet seg og jeg har blitt fortalt at han også fikk barn. Etter at jeg fikk disse opplysningene har jeg kontaktet en del offentligheter i Australia. Noe hjelp har jeg fått, men etter et søk på Whitepages fant jeg ut at det er 4 personer som har Waage som etternavn. For ikke å være for påtrengende med å ringe har jeg sendt dem et brev hvor jeg forteller dem om hvem jeg er og hva jeg søker. Kan tro jeg er spent på å høre om jeg får svar! Skal si ifra om og når jeg hører noe....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ta en titt på dette også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...